خلاصه کتاب مدیریت زمان اثر برایان تریسی
همه ما اهدافی در زندگی داریم که تمایل داریم در زمان مشخص به آنها دست پیدا کنیم. یکی از منابع بسیار مهم و ضروری که برای رسیدن به اهداف خودمان در اختیار داریم، زمان است. زمان، گرانبهاترین دارایی ما محسوب میشود و امکان ذخیره و پسانداز کردن آن وجود ندارد. وقتی زمان از دست رفت، دیگر امکان بازگشت یا از نو ایجاد کردن آن وجود ندارد. برایان تریسی که یکی از بینظیرترین نویسندگان حوزه رشد و توسعه فردی در جهان محسوب میشود، کتاب مدیریت زمان را نوشت تا به ما کمک کند بتوانیم به شکل بهتری از این دارایی و ثروت گرانبها استفاده کنیم.
مدیریت درست زمان به قدری مفید و اثربخش است که میتواند تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر خودش قرار دهد. در واقع با مطالعه کتاب مدیریت زمان برایان تریسی و عمل به آموزههای این کتاب ارزشمند و درخشان میتوانیم به آرامش درونی و حال خوش روانی دست پیدا کنیم. در صورتی که تمایل دارد با این کتاب درخشان و سحرانگیز آشنا شوید و درسهای مهم آن را بیاموزید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.
برایان تریسی (Brian Tracy) یکی از معروفترین نویسندگان و سخنرانان حوزه رشد و توسعه فردی در سراسر جهان است که هر کتابی که مینویسد حداقل میلیونها نسخه از آن به فروش میرسد و یک جهان را تحت تأثیر خودش قرار میدهد.
وی ابتدا با کتاب قورباغه ات را قورت بده معروف شد ولی بعد از آن آثاری بسیار بهتر و ارزشمندتر خلق کرد و اینگونه بود که آوازه او به همه جا رسید و حتی به ایران هم سفر و اتفاقاً در این سفر سخنرانی هم داشت.
او در سال 1944 در کانادا به دنیا آمد و یکی از افراد موفق و خودساخته جهان است که در یک خانواده فقیر به دنیا آمد ولی توانست با کار و تلاش فراوان به یک فرد بسیار معروف و ثروتمند تبدیل شود. وی جملهای دارد که میتواند کمک زیادی به ما بکند:
من در طول سوابق حرفهای خودم یک حقیقت ساده را کشف کردم و همین حقیقت ساده باعث شد که به موفقیتهای بیشتر در موقعیتهای بهتر دست پیدا کنم. من احترام و خوشبختی را در این دیدم که یک فرد بتواند فکرش را تنها روی یک هدف مهم متمرکز کند و تمام کارهای لازم را به طرز صحیحی انجام دهد و تا زمانی که به نتیجه نرسیده، دست از تلاش نکشد. جان کلام تمام کتابهای من همین نکته است.
در واقع از جمله بالا خیلی خوب میتوان درک کرد که برایان تریسی موفقیت را به سه عامل وابسته میداند:
- تمرکز روی هدف مهم
- تلاش و انجام تمام کارهای لازم به صورت درست و صحیح
- استمرار تا دستیابی به نتیجه
درسهایی از کتاب مدیریت زمان اثر درخشان برایان تریسی
همانگونه از عنوان این کتاب میتوان فهمید، برایان تریسی در این کتاب تلاش کرده است که شیوه درست مدیریت زمان را به مخاطب خودش آموزش دهد. این کتاب حاوی 21 راه حل مهم برای رسیدن به مدیریت زمان موثر و کارآمد است. در ابتدای این بخش بهتر است یک بار این 21 درس را با هم مرور کنیم و سپس سراغ درسهای مهم این کتاب برویم:
- روانشناسی مدیریت زمان
- ارزهای خود را مشخص کنید
- به بینش و مأموریت خود فکر کنید
- نگاهتان رو به جلو باشد ولی به گذشته هم نیمنگاهی بیندازید
- برنامههای خود را بنویسید
- پروژههای خود را ترسیم کنید
- فهرست کارهای روزانه خود را تهیه کنید
- اولویتهای خود را مشخص کنید
- در مسیر درست باقی بمانید
- مهمترین کاری که میتوانید بکنید را شناسایی کنید
- برونسپاری کردن و واگذاری برخی کارها به دیگران را یاد بگیرید
- تمرکز با تمام وجود
- مسامحه نکنید و تنبلی را کنار بگذارید
- قطعههای زمانی خلق کنید
- مزاحمتها را کنترل کنید
- کارهایتان را دستهبندی کنید
- مدیریت بر تلفن
- جلسات مؤثر برگزار کنید
- سریعتر بخوابید، بیشتر به حافظه بسپارید
- برای بهسازی خودتان سرمایهگذاری کنید
- فضای کارتان را ساماندهی کنید
بیست و یک درس کتاب مدیریت زمان را مرور کردیم. در ادامه این مقاله قصد داریم بخشهای جالب و بسیار مهمی از این کتاب را بررسی کنیم و نکات ریز و موشکافانه موجود در دل این بخشها را استخراج کنیم.
عوامل موثر در افزایش اثربخشی
یکی از مهمترین نتایجی که با مدیریت زمان میتوانیم به آن دست پیدا کنیم، افزایش اثربخشی و راندمان است. در صورتی که تمایل دارید مدیریت زمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و اثربخشی خود را چندین برابر کنید، باید چهار نکته زیر را رعایت کنید. این نکات در واقع عوامل موثر در افزایش اثربخشی هستند:
- میل و آرزو: هیچ چیز مانند داشتن اشتیاق سوزان نمیتواند به ما کمک کند که به موفقیت برسیم و به اهدافی که در سر داریم دست پیدا کنیم. میل و آرزو به دستیابی به اهداف باعث میشود که راندمان خود را تا حد ممکن بالا ببریم تا بتوانیم هر چه سریعتر به هدفی که در سر داریم، دست پیدا کنیم.
- قاطعیت: دومین عاملی که باعث میشود راندمان و اثربخشی ما به طرز شگفتآوری افزایش پیدا کند، قاطعیت است. اگر میخواهید از مدیریت زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و نتایج آن را ببینید باید با تمام وجود وارد میدان شوید و قاطعیت تمام داشته باشید؛ زیرا موفقیت در زمینه مدیریت زمان با مسامحهکاری و تنبلی تقریباً غیرممکن است.
- عزم راسخ: مطمئن باشید که وقتی اولین گام را در مسیر مدیریت زمان بردارید، موجی از وسوسهها سراغ شما میآید و اجازه نمیدهد که کار خودتان را درست انجام دهید. به عنوان مثال ناگهان تلویزیون برنامه جذابی پخش میکند یا دوستی برایتان پیامک جذابی ارسال میکند. در این مواقع عزم راسخ است که جلوی این وسوسهها میایستد.
- نظم و ترتیب شخصی: بگذارید که با هم صادقانه صحبت کنیم. مهمترین کلید موفقیت در زندگی و کسب و کار، نظم و ترتیب شخصی یا همان دیسیپلین است این نظم و ترتیب باعث میشود که همه چیز در جایگاه مشخص خودش قرار بگیرد. باید کاری کنید که در تمام عمر به موضوع مدیریت زمان اهمیت بدهید. اگر واقعاً در پی موفقیت هستید، باید بهای آن را بپردازید و هیچ بهایی ارزشمندتر از مدیریت زمان نیست. تاکنون کتابهای زیادی در زمینه نظم و ترتیب شخصی و تأثیر آن نوشته شده است که از جمله این کتابها میتوان به کتاب تختخوابت را مرتب کن اشاره کرد.
کتاب مدیریت زمان برایان تریسی یک جمله تأکیدی خیلی خوب دارد که میتوانید آن را جایی یادداشت کنید و هر روز آن را با صدای بلند بخوانید تا ملکه ذهنتان شود:
زندگی من ارزشمند و مهم است. من برای دقایق و ساعتهای زندگیم ارزش قائل میشوم. من از ساعات زندگی خود به درستی استفاده میکنم تا به بیشترین بهرهوری که تواناییاش را دارم، برسم.
برنامههای خود را بنویسید
به زندگی تمام مدیران موفق نگاه کنید. تمام این مدیران در یک زمینه مشترک هستند و آن زمینه، مدیریت زمان است. در کتاب مدیریت زمان برایان تریسی میخوانیم که وقتی یک مدیر موفق با یک پروژه جدید روبرو میشود، کارهای زیر را انجام میدهد:
- دقیقاً توجه میکند که برای این پروژه باید چه کارهایی انجام دهد.
- فهرستی از کارهایی که باید انجام دهد را مکتوب میکند.
- اقدامات ضروری برای انجام پروژه را آغاز میکند.
در صورتی که شما هم میخواهید در کار و زندگی خود موفق باشید، باید همین شیوه را در پیش بگیرید و در تمامی کارها با برنامه پیش بروید. در این کتاب به یک نکته خیلی مهم اشاره میشود:
هر دقیقهای که صرف برنامهریزی شود ده دقیقه در اجرا صرفهجویی میشود.
هنگامی که یک هدف پیش روی خودتان قرار میدهید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام چیزهایی که برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید را شناسایی و فهرستی از آنها تهیه کنید. وقتی هدفی را برای کسب و کار یا زندگی خودتان تعیین میکنید، باید به چهار سوال مهم پاسخ دهید:
- چه موانعی بین شما و هدفتان وجود دارد که دسترسی به هدف را دشوار میکند؟
- برای رسیدن به هدف به چه اطلاعات و دانشی نیاز دارید؟ دانشی که شما را به اینجا رسانده، برای رسیدن به گام بعدی کافی نیست. باید خودتان را از نظر دانش و اطلاعات غنیتر کنید.
- برای رسیدن به هدف به چه اشخاص، گروهها و سازمانهایی احتیاج دارید؟ گاهی یک مشاور چنان بینشی به شما میدهد که فاصله شما را با هدفتان بسیار کم میکند.
- در بین کسانی که میتوانند به شما کمک کنند که به هدفتان برسید، چه کسی مهمتر از بقیه است؟
پاسخگویی به این سوالات باعث میشود که بتوانید خیلی سریعتر و راحتتر به اهداف خودتان برسید. همیشه برنامههای خود را بنویسید. یک بار برای همیشه با کاغذ و قلم آشتی کنید. کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد اثر هنریت کلاوسر میتواند به شما کمک کند اهدافتان را خیلی راحت و بیدغدغه بنویسید.
فهرست کارهای روزانه خود را تهیه کنید
برایان تریسی در کتاب مدیریت زمان خود اشاره میکند که قدرتمندترین ابزار مدیریت زمان، تهیه فهرست کارهای روزانه است. آقای تریسی از مخاطبان خود میخواهد قبل از اینکه فردا فرابرسد، برای آن برنامهریزی کنید. او بر این باور است که باید برنامهریزی و تهیه فهرست روزانه را هر شب قبل از خواب انجام دهید.
استدلال تریسی این است که وقتی این کار را انجام میدهید و به خواب میروید، ذهن نیمههوشیار شما این فرصت را پیدا میکند که روی فهرست کارهای روزانه کار کند. وقتی صبح از خواب بیدار میشوید، ذهن شما بررسیهای لازم را انجام داده و خودش را برای انجام کارها به بهترین شکل ممکن آماده کرده است.
برایان تریسی روی این موضوع یک سری تحقیق هم انجام داده است. او از پنجاه مدیر ارشد خواسته است که بهترین روش مدیریت زمان را بیان کنند. 49 تن از آن مدیران اعلام کردند که بهترین راه برای مدیریت زمان این است که برنامههای روز بعد را روی کاغذ بنویسیم.
این روش یکی از بهترین راهها برای خواب بهتر هم محسوب میشود. برخی از افراد هنگام خواب به این فکر میفتند که باید فردا چه کارهایی انجام دهند و برای کارهای خودشان به صورت ذهنی برنامهریزی میکنند. این کار بعضی مواقع موجب بیخوابی میشود ولی اگر این افراد بتوانند یک قلم و کاغذ بردارند و فهرست کارهای خود را یادداشت کنند، ذهنشان به آرامش میرسد و میتوانند راحتتر به خواب بروند.
یکی از مهمترین نکات کتاب مدیریت زمان برایان تریسی این است:
موضوع اصلی مدیریت زمان این است که کاری را که مهم است انجام دهید. باید از همه ابزارهای مهم و ممکن برای انجام دادن این کار مهم بهره بگیرید.
از اصل پارتو کمک بگیرید
اصل پارتو یا قانون 20 80 یکی از قوانین مهم برای افزایش کارایی و مدیریت زمان است. بر اساس این اصل 80 درصد نتایج را 20 درصد رویدادها رقم میزند. اگر ما بتوانیم از این اصل در زندگی و کسب و کار خود استفاده کنیم، بدون شک پیروزی از آنِ ما خواهد بود.
برای استفاده از این قانون کافی است فهرست کارهای روزانه خودمان را بنویسیم (فرض کنید که ده کار را لیست کردیم)، از بین این ده کار، دو مورد را که مهمتر از بقیه هستند انتخاب کنید و آنها را در اولویت قرار دهید. وقتی این 20 درصد را انجام دادید (فراموش نکنید که این 20 درصد، 80 درصد از نتایج را به همراه دارند)، میتوانید با خاطری آسوده سراغ بقیه کارها بروید.
اصل پارتو یا قانون 20 80 تغییرات شگفتآوری در موفقیت شما ایجاد میکند و باعث میشود که به عنوان یک الگو در زمینه مدیریت زمان شناخته شوید. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این قانون و شیوه استفاده از آن کسب کنید، کافی است به مقاله چگونه با قانون 20 80 یا اصل پارتو بهره وری خود را افزایش دهیم؟ مراجعه کنید.
کتاب مدیریت زمان برایان تریسی جمله بسیار زیبایی دارد که در آن به عادات اشتباه افراد مختلف در مدیریت زمان اشاره میکند:
بزرگترین دشمن در مدیریت زمان، انجام دادن کارهای بیاهمیت به جای کارهای پراهمیت است. علتش این است که اشخاص به حکم طبیعت خود میخواهند کارهایی را بکنند که راحتتر است و مقاومتی در انجام دادن آنها وجود ندارد. از این رو طبیعی است که اشخاص بخواهند با کارهای ساده و راحت شروع کنند.
استفاده از گوشی و تلفن را مدیریت کنید
گوشیهای هوشمند و تلفنها میتوانند در دنیای امروز مانند یک خدمتکار عالی عمل کنند یا بدترین دشمن برای ما باشند. گاهی اوقات افراد اصرار دارند که به تمامی تماسهای خودشان پاسخ دهند و این کار قاتل بهرهوری است. در صورتی که مدیر هستید، بهتر است از منشی خودتان بخواهید تماسها را بر اساس اهمیت دستهبندی کند.
یکی از دلایلی که باعث میشود به سمت گوشی برویم، کنجکاوی است؛ چون میخواهیم بدانیم چه کسی با ما تماس گرفته یا برای ما پیامک ارسال کرده است. بهترین راه این است که گوشی خود را روی حالت سکوت بگذارید تا متوجه هیچ چیز نشوید.
برای افزایش کارایی و بهرهوری برنامهریزی کنید و زمانی از روز را به تماسها و پیامهای خودتان اختصاص دهید. اگر قرار است با چند نفر تماس بگیرید، این تماسها را پشت سر هم بگیرید تا مجبور نباشید در کار خود وقفه ایجاد کنید و به تماسها پاسخ دهید. تلاش خود را بکنید که کلیه عوامل اختلال و حواسپرتی را حذف کنید تا به بهرهوری مطلوب دست پیدا کنید. برایان تریسی در این زمینه میگوید:
از تلفن به عنوان یک ابزار تجاری استفاده کنید. حرفهایتان را خلاصه کنید. به سرعت حرف بزنید و حرفتان را تمام کنید. رفتاری مؤدبانه و دوستانه داشته باشد. هدفگرا باشید.
بهترین ترجمه کتاب مدیریت زمان برایان تریسی
معمولاً افراد مختلفی کتابهای برایان تریسی را در کشورمان ترجمه و ناشران مختلفی برای منتشر کردن آن کتابها اقدام میکنند. بهترین ترجمه کتاب مدیریت زمان برایان تریسی به مهدی قراچه داغی تعلق دارد. ترجمه او را نشر ذهنآویز منتشر و روانه بازار کرده است. در صورتی که تمایل به خرید این کتاب به صورت اینترنتی دارید، کافی است به خرید کتاب مدیریت زمان برایان تریسی مراجعه کنید.
مدیریت زمان مؤثر را آغاز کنید
مطالعه کتابهای مختلفی که در زمینه مدیریت زمان نوشته شده است، میتواند کمک زیادی به افزایش بهرهوری ما بکند. کتاب مدیریت زمان برایان تریسی میتواند یکی از بهترین و کاربردیترین کتابها در این زمینه باشد و تحول عمیق و مهمی در زندگی و کسب و کار ما ایجاد کند.
در صورتی که از مطالعه این مقاله لذت بردید، پیشنهاد ما به شما مطالعه خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت بده اثر برایان تریسی است. این کتاب هم میتواند روی افزایش بهرهوری ما تأثیر بگذارد و کاری کند که خیلی راحت بر تنبلی خودمان غلبه کنیم.
نظرتان در مورد خلاصه کتاب مدیریت زمان برایان تریسی چیست؟ آیا تاکنون کتابی در مورد مدیریت زمان مطالعه کردهاید؟ از نظر شما مهمترین اصل در مدیریت زمان چیست؟ شما چه درسهایی برای مدیریت زمان میدانید که میتواند برای بقیه مفید باشد؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
در این مقاله به خلاصه کتاب مدیریت زمان که یکی از آثار عالی برایان تریسی است میپردازیم و درسهایی که میتوانیم از این کتاب بگیریم را مرور میکنیم. بر اساس آموزههای این کتاب باید برای رسیدن به موفقیت، مدیریت زمان را یاد بگیریم؛ زیرا مدیریت زمان موثر باید افزایش بهرهوری میشود و افزایش بهرهوری ما را به سوی موفقیت هدایت میکند.